LINIA TRAMWAJOWA GÓRKA NARODOWA RONDO BAREI


 

Nowa wizja tramwajowa

Radny Dominik Jaśkowiec proponuje, aby powstała trasa z Górki Narodowej do ronda Barei. Urzędnicy i planiści mają przeanalizować ten pomysł. Trwają prace nad przygotowaniem nowego studium zagospodarowania przestrzennego Krakowa. Przyjmowane są do niego uwagi. Krakowski radny Dominik Jaśkowiec uważa, że w planach miasta powinna pojawić się nowa linia tramwajowa, która połączyłaby Górkę Narodową z rondem Barei.

Jego zdaniem nie wystarczy tylko przedłużyć linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Władze miasta przyspieszają tę inwestycję i planują, aby tą trasą krakowianie mogli jeździć w 2017 roku.

- Do Górki Narodowej warto poprowadzić też drugą linię, którą mieszkańcy tego rejonu mogliby dojeżdżać do centrum. Powinna ona powstać w drugiej kolejności, ale w perspektywie najbliższych 10 lat - twierdzi radny Jaśkowiec.

Jako rozwiązanie widzi więc trasę tramwajową z Górki Narodowej przez projektowaną ul. Iwaszki, ul. Strzelców do ronda Barei. Jak przekonuje, takie połączenie zapewniłoby lepsze skomunikowanie osiedli Prądnik Czerwony i Górka Narodowa z pozostałymi rejonami Krakowa.

- Takie rozwiązanie dotychczas nie było brane pod uwagę. To jest nowa propozycja, którą przeanalizujemy - komentuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Radny Jaśkowiec zwraca uwagę, że dzięki realizacji przedstawionego przez niego pomysłu komunikacją tramwajową zostałby objęty rejon cmentarza Batowickiego, przystanek kolei aglomeracyjnej Kraków Prądnik Czerwony oraz dwa planowane parkingi park & ride (czyli system "zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową").  Jednak aby myśleć o połączeniu linią tramwajową Górki Narodowej z rondem Barei, musi najpierw powstać trasa, którą do tego ronda można byłoby dojechać po szynach.

Do Mistrzejowic przez ul. Meissnera

Początkowo władze miasta uwzględniały taką możliwość, rozważając budowę linii z Rakowic do Mistrzejowic. Analizy wykazały jednak, że najbardziej obciążona pod względem przejazdów pasażerów byłaby jednak trasa z ronda Mogilskiego przez ul. Meissnera do Mistrzejowic.

- Na razie nie ma jeszcze rozstrzygnięcia, która trasa zostanie wybrana - wyjaśnia wiceprezydent Trzmiel.

Radny Jaśkowiec proponuje jeszcze inne rozwiązanie i budowę linii tramwajowej na ulicach Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, przez rondo Barei do ul. Dobrego Pasterza, Bohomolca i ks. Jancarza. Dzięki temu można byłoby później zrobić odnogę od ronda Barei do Górki Narodowej. - Obie propozycje są do rozważenia - komentuje Stanisław Albricht, specjalista ds. transportu, mający w dorobku wiele koncepcji i projektów komunikacyjnych rozwiązań dla Krakowa.

Ostateczne decyzje - jesienią Jeżeli natomiast chodzi o połączenie ronda Barei z Górką Narodową, to Albricht przypomina o tym, że w najbliższych latach powinna się znacznie rozwinąć szybka kolej aglomeracyjna.

- Ze wschodniej części Górki Narodowej jest planowany dojazd do centrum poprzez linię do Krowodrzy Górki. Z zachodniej części będzie natomiast można w przyszłości dotrzeć szybką koleją do centrum w kilka minut z przystanku Prądnik Czerwony - mówi Albricht.

Jak informuje wiceprezydent Trzmiel, ostateczne trasy nowo planowanych linii tramwajowych w Krakowie powinny być znane jesienią tego roku. Zapadła już natomiast decyzja, że powstanie linia Krowodrza Górka - Górka Narodowa i jej odnoga z Krowodrzy Górki na Azory.

15-07-2013 Dziennik Polski: Piotr TymczakPowrót

 

Serwis korzysta z plików cookies - czytaj Politykę Prywatności